Discusdegeneration / Discusprolaps

32 årig kassedame FSS havde smerter i lænden og mellem skulderbladene. I perioder havde hun de sidste par år haft senehindeskede- betændelse i begge underarme. Problemerne var kommet langsomt gennem nogle år. Det var værst efter en lang dag på arbejdet, eller når det var koldt. Hun har fået røntgenfotograferet ryggen og var blevet undersøgt, hvor hun fik at vide, at det ene ben var for kort. Derfor skulle hun have forhøjning under den ene sko. Der var også lidt discusdegeneration og slidgigt i ryggen.

Undersøgelsen viste, at FSS var meget stram i nakkens bevægelser, og skuldrene kunne ikke løftes helt op. Højre skulderblad var hævet op, og bækkenet drejet. FSS blev stimmuleret og fik herefter fire behandlinger med udspønding. Hun kom tilbage et par gange til opfølgende behandling for at sikre, om bækkenet stadig stod lige og for at blive løsnet mellem skulderbladene.

FSS fik det godt og forhøjningen af den ene sko blev fjernet, fordi bækkenet nu stod lige.

52 årig mandlig smed GA henvendte sig, fordi han havde smerter og bevægelsesindskrænkning af højre skulder, en såkaldt ”frossen skulder”.
Skulderen kunne ikke løftes mere end et lille stykke ud fra kroppen, han havde konstante smerter og kunne ikke sove om natten for smerterne. Nu var GA sygemeldt på fjerdeuge. Han havde fået at vide, at det kunne tage op til to år, før skulderen blev normal igen. Han havde igennem de sidste 20 år været stiv i kroppen og havde nedsat bevægelse i alle led, ligesom han havde en ischias i højre ben og konstante nakke og lændesmerter. GA var blevet scannet, og det viste udbredt discusdegeneration i hele hvirvelsøjlen. GA led også meget af hovedpine.

GA var ved undersøgelsen stram og havde nedsat bevægelse i begge hofteled, nakken og venstre skulder. Højre skulder var helt låst. Bækkenet drejet og højre skulderblad hævet.
Han fik i alt seks behandlinger, hvor han foruden stimulering af nervesystem og vanlige udspændiger omkring hvirvelsøjlen, fik lokal behandling af musklerne omkring hofter og skuldre.

GA blev løsere i hele kroppen og fik færre smerter. Specielt blev højre skulder løs og smertefri, så han fuldt ud kunne genoptage sit ret tunge arbejde som smed.

47 årig klinikassistent HP havde gennem mange år har haft smerter og træthed i nakken. Smerterne trak op i hovedet samt ned i begge skuldre og arme, så hun havde ofte hovedpine.
En dag fik hun akut meget ondt med nedsat kraft og ændret følelse i venstre arm. En scanningen viste en stor prolaps, som hun blev opereret for.
To måneder efter operationen havde hun stadig problemer med at bruge venstre arm, og almindelig optræning gav ikke effekt.

Nakken var meget stram, og bevægelsen i nakken var ekstremt nedsat. Der var også nedsat bevægelse i begge skuldre og nedsat kraft i venstre arm. Bækkenet var drejet og højre skulderblad hævet op. HP blev behandlet med stimulering af nervesystem og udspændinger. Udspændingen fokuserede specielt på forsigtigt at behandle de små led i nakken. Desuden fik hun massage af infiltrationer i muskulaturen.

HP fik alt syv konsultationer. P.gr.a. at HP havde så kraftige smerter,kunne man her kun gå meget langsomt frem, hvorfor de første konsultationer var kortvarige.

Efter at HP var blevet løsnet skuldrene og nakken, kunne hun selv forsætte styrketræningen, så kræfterne kom igen i venstre arm. Hovedpinen forsvandt også. HP kunne efter en måned genoptage sit arbejde i fuldt omfang.

55 årig selvstændig butiksejer IP havde gennem 15 år haft smerter i begge achilles-sener, slidgigt i højre knæ og i ryggen. Hun var overvægtig og havde derudover en medfødt hjertefejl. Hjertemedicinen hjalp godt, så her oplevede hun ikke problemer, men hun havde altid smerter i ryg og ben. Pludselig en dag kunne hun slet ikke røre sig, og hun fik vandladningsproblemer. IP blev indlagt og akut opereret for en discusprolaps lavt i lænden.
Men efter operationen gik det ikke fremad, for genoptræningen´gik i stå’. Især var hun generet af en sovende fornemmelse ned i begge ben, og det ville ikke forsvinde.

Hun var stram i alle led og stram langs hele hvirvelsøjlen, bækkenet var drejet og skulderbladet hævet, og derudover havde hun infiltrationer i muskulaturen over alt. Hun blev behandlet med stimulation og udspænding. Herefter fik hun lokal-behandling med massage af infiltrationerne.

IP fik i alt otte konsultationer.

IP fik øget bevægelse. Smerterne og den sovende fornemmelse forsvandt langsomt. Efter tre uger kunne hun selv træne videre. Der gik yderligere en måned, før hun var hun tilbage på arbejde fuld tid.

42 årig mand BD arbejdede som sælger og kørte ofte i bil i mange timer dagligt. BD havde gennem 10 – 15 år haft lændesmerter. Han var altid øm og stiv i lænden og havde problemer med at komme ud og ind af bilen. Derfor havde han fået specialsæde til bilen.
For et halvt år siden fik han så kraftige lændesmerter, at han var ude af stand til at bevæge sig i flere uger. En scanning viste, at han havde en mindre prolaps mellem 4. og 5. lændehvirvel. Diskusprolapsen var ikke egnet til operation, så han blev henvist til rygtræning. Efter at have søgt behandling flere forskellige steder, gik det noget bedre, men han var forsat sygemeldt.
Det tog yderligere fire måneder før han kom i arbejde igen, men han havde stadigt kraftige smerter i det højre led mellem korsben og hofteben, og disse smerter trak ned i højre hofte og knæ. Øvelser og træning hjalp ikke, og gigtmedicinen tog kun toppen af smerterne.

BD havde et kraftigt roteret bækken og et hævet skulderblad samt meget nedsat foroverbøjning af nakken. BD fik ophævet blokeringer med stimulation af nervesystemet, således at bækkenet/skulderblad stod i samme vandrette højede.
Han fik yderligere fire behandlinger med udspænding.

BD kom i en periode til genopfølgende behandlinger med ca. en måneds mellemrum.

BD var nu kun lidt øm og træt i lænden efter en dag med mange timer i bilen. Han tog ikke mere gigtmedicin, hvilket var en lettelse, fordi han oplevede bivirkninger som bl.a. maveproblemer. Fordi smerterne nu var væk, var BD i stand til at gennemføre rygtræning på motionscenter uden smerter. I løbet af få måneder  kom han i god fysisk form.

Den 52-årige håndværker LA henvendte sig med smerter og bevægelsesindskrænkning af højre skulder, en såkaldt ‘frossen skulder’. Skulderen kunne ikke løftes op til vandret, og nu var det så slemt, at han var sygemeldt. Han klagede over stivhed i alle led samt nakkesmerter, lændesmerter og iskias i højre ben. Problemerne med rygsmerter og nakkesmerter gik 15 til 20 år tilbage i tiden. Siden 15 års alderen havde han haft hovedpine og migræne. LA havde gået meget til kiropraktor med lændeproblemerne, men syntes ikke længere, at der er effekt af denne behandling. Han var blevet røntgenfotograferet og havde fået at vide, at der var slidgigt af discus både i nakken og lænden – en discus degeneration. Man mente også, at der var en begyndende slidgigt i skulderled og i hofteled.

Undersøgelsen viste, at både bækken og skulderblade stod skævt. Derudover var der meget reduceret bevægelse i højre skulder. I nakken var drejning til højre samt forover nedsat. Hvis LA lå på ryggen, kunne et strakt ben kun løftes 45 grader. LA blev behandlet med  stimulation til ophævelse af blokeringer og efterfølgende 3 behandlinger med udspænding af stramt bindevæv omkring hvirvelsøjle og brystkasse. Afsluttende fik LA lokal behandling af skulder og hofteled. LA fik i alt seks behandlinger.

LA blev fuldt ud i stand til at klare sit arbejde som håndværker. Han kom i den efterfølgende periode til behandling en gang om måneden, indtil han oplevede, at smerterne var varigt væk.