Depression, træthed & udbrændthed

70 årig mandlig pensionist ES havde igennem ti år fået medicin for depression. Han havde også problemer med smerter i sit højre ben samt lændesmerter. For tre år siden havde han fået en ny højre hofte, men oplevede forsat smerter i lænd og højre knæ. Han følte, at han havde mistet initiativet. Han havde ikke rigtig lyst til noget, for han fungerede ikke i hverdagen. Han kom til behandling for at se, om det kunne hjælpe lidt på smerterne i benet.

Bækkenet var meget kraftigt roteret og skulderbladet i højre side meget hævet. Han havde desuden en stram nakke. Han blev behandlet med stimulering og udspænding over fem  konsultationer og valgte herefter at komme en gang om måneden.

Smerterne i benet forsvandt, og han blev løsere i kroppen. Det gav energi, så depressionen aftog og initiativet kom tilbage. Hans oplevelse var, at han begyndte at kunne fungere i sin hverdag.

55 årig kvinde JN havde været på pension i seks år, men de sidste tre år på arbejdsmarkedet var JN næsten konstant sygemeldt. JN havde arbejdet siden, hun var 18. De sidste mange år som montrice på en elektronikfabrik. JN havde så langt tilbage, hun kunne huske, haft smerter over alt i kroppen, ´stive led og muskler´, rygsmerter, muskelgigt, ´uro i benene´ og let depression. Hun havde været så træt bare af at passe sit arbejde og sine daglige gøremål, at hun ikke havde orket at dyrke motion. Efter en arbejdsuge var hun været helt udbrændt. Gennem årene var hun blevet overvægtig. JN havde efter lægeundersøgelser fået at vide, at hun havde fibromyalgi. For syv år siden fik JN brystkræft, som hun blev opereret for. Efter denne operation fik hun pension. JN kom til behandling, fordi hun havde svært ved at sidde i mere end en halv time, for så fik hun uro i benene og smerter i ryggen. Det var så slemt, at hun knapt kunne gå på besøg, fordi hun konstant måtte røre på sig.

JN havde et meget roteret bækken, et optrukket skulderblad og stramme, ømme muskler. Benene var hævede. Udover stimulering af nervesystem og udspændinger fik JN massage af muskulaturen. I alt seks behandlinger.

JN fik det markant bedre. Hun havde færre smerter og kunne nu sidde stille i længere tid. Hun sov bedre om natten, hvilket hjalp på både humøret og energien.

BH, en 26 årig kvinde, henvendte sig, fordi hun altid var træt, udbrændt, havde hovedpine og var øm i alle muskler. Hun havde problemer med at slappe af. Det var også et problem, at hun var for tynd, ikke havde appetit og røg for meget. BH havde forsøgt forskellige uddannelsesforløb, men havde måtte opgive p.gr.a træthed. Da hun kom til behandling, var hun på kontanthjælp. Hele situationen gjorde hende også deprimeret.

BH havde nedsat bevægelse over alle led p.gr.a. den spændte muskulatur. Bækkenet var drejet, og skulderbladet hævet. Behandlingen fulgte forløbet i Systemisk Fysioterapi med stimulation og udspænding. Udover udspænding langs hvirvelsøjlen var der især spændinger omkring ribben. Hun kom til i alt fem konsultationer samt et par opfølgende behandlinger tre måneder senere.

BH oplevede, at hovedpinen forsvandt, og hun blev markant mere afslappet i sin muskulatur. Det gav hende lyst og energi til at være mere fysisk aktiv. Hun begyndte at svømme. Det gav både lidt mere appetit og kondition, så langsomt efter et halvt års tid havde hun selv trænet sig op til at fungere i en hverdag.

59-årig kvinde IJ havde været på pension i fem år, men stoppede på jobbet som ufaglært fabriksarbejder for syv år siden efter længere sygemelding.
IJ havde i mange år lidt af ´stive led og muskler´, rygsmerter, muskelgigt, sidesting, uro i benene og let depression. Efter mange år med smerter og nedsat bevægelse i hele kroppen, både ved bevægelse og i hvile, var IJ meget træt og udbrændt. Det kneb med at dyrke motion, så oven i alt andet er IJ med årene også blevet temmelig overvægtig. IJ havde af egen læge fået besked om, at udover slidgigt i knæ og hofter havde hun også fibromyalgi.
IJ havde svært ved at sidde mere end en halv time, så fik hun rygsmerter og uro i benene.

Undersøgelsen viste roteret bækken og skulderblad samt nedsat bevægelse i lænden og nakken. IJ fik syv behandlnger, som fulgte metoden i Systemisk Fysioterapi. Indledningsvis stimulation for at ophæve blokeringer og dernæst udspænding af stramt bindevæv omkring hvirvelsøjlen og brystkassen samt lokalbehandling af skulder- og hofteled.

Efter behandlingsforløbet havde IJ det væsentligt bedre. Hun havde næsten ingen smerter og mere smidighed i kroppen.
Det var ikke et problem at gå i biografen eller i byen. IJ kunne tåle at sidde ned i længere perioder, også i en blød og dyb lænestol.
Da det nu blev muligt at bevæge sig uden stærke smerter og trætheden aftog, begyndte hun til pensionistgymnastik og på et afspændingshold. I det første halve år efter behandlingen tabte hun fem kg. Humøret var også en del bedre.

37 årig mandlig montør KFJ havde gennem ti år haft tiltagende hovedpine og haft svært ved at koncentrere sig. Indenfor de seneste måneder var han blevet tiltagende svimmel. Svimmelheden var ikke lige voldsom hele tiden, men den var aldrig helt væk. For at kontrollere og modvirke svimmelheden spændte han muskulaturen i hele kroppen, så han levede i en konstant anspændt tilstand. Han oplevede, at hvis han drak en øl, fik han noget der mindede om en allergisk reaktion, der udløste migræne. KFJ havde to gange været indlagt på hospital og været til undersøgelser hos neurolog, øjenlæge og ørelæge, uden at man havde fundet forklaring på hans svimmelhed. Med årerne blev han tiltagende træt og udmattet. Når han kom hjem fra arbejde, orkede han intet. Han droppede at spille fodbold og kunne heller ikke deltage i pasning af hjemmet og de tre børn.

Bækkenet var roteret, og det ene skulderblad løftet op. I nakken var drejning til venstre og sidebøjning til højre meget nedsat. Hasemusklerne var ekstremt stramme.
Efter undersøgelse fik KFJ fik seks behandlinger med stimulation og udspænding.

Symptomerne aftog, så KFJ kom til at fungere normalt igen.